Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Dagbog d. 12. maj, dag 19

Kære Eline
Til morgen læser jeg det brev op du har skrevet til ungerne. Sofus har jo tidligt på ferien bestemt at vi ikke måtte tale om, dig for så blev han ked af det… Det har vi overhovedet ikke overholdt, men far og jeg så vidt muligt kun talt om hvor meget vi SAVNER dig, uden ungernes påhør. Idag læser jeg så brevet og Sofus griner lidt af, at han engang var i tvivl om hvorvidt du elskede ham og Josse fortæller ivrigt om hvor god en storesøster du er, fordi du aldrig er irriteret på dem eller irriterende. Det er en god oplevelse at læse brevet, selvom de syntes det er lidt underligt jeg græder når det ikke er et trist brev……..;O)
I dag skal vi jo på ø rundtur. Det er meningen vi skal besøge 3 øer. Vi havde egentlig bestilt en tur ved et lidt bedre firma i en større båd (alá Halongbugten) og ungerne havde glædet sig helt vildt. Desværre fik vi så at vide, de ikke lavede den tur vi havde bestilt alligevel, så vi måtte tage en billigere tur (ca. 150 kr billigere ialt). Så vi skal med samme firma som til nationalparken og båden ligner til forveksling. Vi sejler fra strandkanten med to guider der ikke så meget som præsenterer sig. Efter en halv times sejlads kommer vi til den første lille, tæt bevoksede ø og vi kaster anker et stykke derfra. Der står en kurv med snorkle udstyr og den ene guide peger på det og siger at nu holder vi her i en halv time. Folk tager snorkleudstyr på og det gør jeg så også. Jeg har egentlig altid ønsket mig at snorkle (som du og jeg har talt om før), men det er jo som bekendt aldrig rigtig blevet til noget, så her er min chance. Sofus vil ikke med (tør ikke), Josse vil gerne, men kan ikke passe dykkermaskerne og svømmer jo heller ikke super godt og det er svært at passe på hende, så hun er snart tilbage i båden. Jeg svømmer selv lidt ind mod land og stikker masken i vandet og nej hvor er det flot…. Her er flot koralrev og stribede fisk i gul, sort og hvid svømmer rundt. Jeg jubler og råber op til de andre og det varer ikke længe før Sofus er i vandet hos mig. Han er noget nervøs og vil ikke for langt fra båden, selv om jeg har fat i ham hele tiden og han svømmer super godt, men heldigvis bliver han mere og mere modig og får set fiskene og revet. Josse bliver lidt ked af det fordi hun ikke kan være med, så Sofus må op igen og Josse i. Vi er så heldige at en stime af de stribede fisk er kommet helt tæt på båden, så Josse får den for store maske på, holder vejret og kigger lige ned på fiskene og så er alt godt igen.
Sofus har hele resten af dagen lagt planer for, at far skal lære at svømme og så skal vi alle sammen på dykkerferie….. Og hvis han ikke får det lært, bliver det kun mor med jer tre;O) Han snakker og snakker om at snorkle og dykke og han vil have dykkercertifikat så snart han er stor nok….. Er du med på den skat? ;O)
En halv times tid efter er vi ved den næste ø, som har en fin strand med palmer foran tæt bevoksning og små bambushytter på pæle. Jeg spørger guiden hvad denne ø hedder (Russei island) og han siger at vi skal være her til kl. 14, altså ca. 3 timer. Han er absolut den dårligste guide jeg har oplevet, men vi går lidt hen af stranden. Nogle få lokale slænger sig under træerne i skyggen. Der kommer vel 5 både ind mage til vores og der er vel 6-10 turister på hver båd. Vi finder døde søpindsvin i strandkanten og jeg beordrer ungerne til beholde deres sandaler på. Vi finder lidt skygge ud mod vandkanten i den ene ende af stranden og børnene finder muslinger og gemmer i krusene imens jeg filmer muslingerne der bevæger sig til vores dyrefilm. Far falder i søvn. Jeg tror aldrig jeg har oplevet han kunne slappe af og nyde det som han gør i de her dage. Vi bliver kaldt til frokost som guiderne har lavet på en grill under et træ. De har bredt et stort tæppe ud man kan sidde på og vi får samme menu som i nationalparken, stegt barracuda med salat og brød. Det smager igen dejligt. Josefine fodrer et par kattekillinger og en ung pige (backpacker) viser hende, hvordan hun kan håndfodre dem. Vi kommer i snak med nogle andre fra vores egen båd og nogle fra én af de andre både. Især én af pigerne fascinerer mig og hun er heldigvis fra vores båd, så jeg taler også med hende på vejen hjem. Hun er hollænder, 21 år og har de sidste fire år arbejdet, rejst, arbejdet, rejst osv. I denne omgang har hun været på farten i 4 mdr. og regner med mindst 4 endnu. Hun klarer sig for 5- 600 euro pr mdr. altså omkring 5000 kr. Hun sover på sovesale (dorms) hvor hun kan og gør slet ingen luksusting. Desuden har hun besluttet ikke at flyve og har rejst med den transsibiriske jernebane til Kina, men har stoppet i bla, Mongoliet undervejs. Så vil hun herfra igennem Laos, til Burma, Indien, mellemøsten og østeuropa og hjem. Og det vildeste er at hun gør det alene og også har gjort det alene de andre gange hun har været afsted. Og så har hun boet så billigt i Phnom Phen at hun blev kildet på armen af en rotte da hun sov. Det syntes Sofus er enormt cool og ville ønske det var ham….. Vi fortæller selvfølgelig også om dig, at du plejer at være med og at du har planer om at rejse efter gymansiet, men at din grænse ville være nået et stykke før det med rotten……. ;O)
Man kan gå af en lille sti over på den anden side af øen og DET ville være dit højdepunkt indtil nu kan jeg sige dig. Hvid strand omgivet af palmer. En ottekantet hytte uden vægge med bar og “chill out area”. Små lave borde omgivet af hynder til at sidde på, foruden hængekøjer i midten af hytten. Ved siden af denne hytte er en bambussovesal med veranda med hængekøjer. En stor ged hopper omkring og færdes på både veranda og “Chill out area” som om det hele var til for den. Vandet er drønvarmt og lækkert, men skulle man kede sig er der sat volleynet op imellem to palmer;O) Totalt backpacker fedt og selv far lader sig begejstre og køber øl og sodavand. Sofus siger med et grin;”Her kunne Eline nok godt blive et par dage…. Sole sig, bade, spise, sove, sole sig, bade……… ” ;O)
På vejen hjem holder vi til ved endnu et koralrev, men vi holder for langt væk til jeg kan svømme der hen med Sofus og han ærger sig højlydt.
Vi er trætte da vi når hjem (sandelig en hård dag;O), men bliver glade over at opdage vores værelse alligevel ikke er lejet ud og vores bagage står hvor vi efterlod den (vi skulle have flyttet værelse i dag). En sidste tur i poolen bliver det til inden solen er på vej ned og mørke skyer trækker sammen over os. Vi går hen til vores spisested og far når lige at hente paraplyer på hotellet inden det vælter ned med vand. “Vores” restaurant er sådan indrettet at der er et lille område med få borde under halvtag bagerst. Så er der et større område med flere borde udenfor. Så er der et glasmontre med fisk på is ud i mod gaden, ved siden af en “olietønde” grill. Imellem det udendørs bordområde og glasmontret er der et lille overdække, hvor kokken laver mad. Her har han grøntsager og andre råvarer og desuden frituregryder, kogeblus mm. Det bliver ret skægt i det her vejr, for alt skal jo fragtes fra kokkens område, til det overdækkede bagerst hvor vi og de få andre gæster sidder, uden at det bliver vådt…… De unge mennesker der tager sig af serveringen og hjælper kokken, iler frem og tilbage med paraplyer imens det bare VÆLTER ned med vand. Og de smiler og pjatter alt imens de bliver mere og mere gennemblødte. Josefine pjatter ikke, hun tæller glimt og brag og piver af skræk og først da der bliver flere sekunder imellem glimt og brag og vi løber hjem, hende og jeg under samme paraply, tøer hun op og skrubgriner da vandet på gaden når os til et godt stykker over anklerne og der er hele vandfald ned over de høje kantstene fra hotellerne. Vi har jo næsten pakket, så vi skriver dagbog og børnene læser…. Og vi skifter alle “ham” så der ligger døde hudrester over det hele……
Ha´det godt elskede Eline og hils Aleksander og alle de andre søde mennesker du omgiver dig med;O)
KH mor

P.S. Den blå vandmand vi så hedder catostylus og der kommer fine billeder hvis man billedgoogler;O)

1 comment to Dagbog d. 12. maj, dag 19

• Hej mor
    øerne lyder godt nok fantastiske, og som et sted jeg burde besøge en dag. Regnskyllene lyder godt nok voldsomme, men det er da godt at i kan se det morsomme i det 😛
    Hele min uge har været temmelig hektisk, jeg holdte jo selv fest i torsdags (bare rolig, huset står der endnu), og jeg var til 18-års igår, og skal det igen i dag hos nanna. desværre kan jeg ikke blive hele aftenen da jeg skal tidligt op på arbejde dagen efter.
    Nu er der kun 7 skoledage tilbage, og jeg kan næsten ikke vente med at få læseferie. det er meget tiltrængt. vores lærere har nu givet karakterer så principielt behøver vi ikke lave det helt store de sidste par dage.
    Forresten er jeg da helt klar på dykkercertifikat 😉